Wstęp:
Jesień w Polsce to wyjątkowa pora roku, pełna barw, darów i niepowtarzalnych zjawisk.
Ciekawość jak ta pora roku wygląda w innych krajach zainspirowała nas do stworzenia projektu na temat jesieni i nawiązania współpracy ze szkołą w słonecznej Hiszpanii.
Cele projektu:
-Wzbudzanie zainteresowania otaczającą przyrodą.
-Obserwowanie zmian zachodzących jesienią.
-Rozwijanie u dzieci kreatywności i różnych form ekspresji.
-Porównanie jesieni w różnych krajach.
Czas trwania i zasięg projektu:
Projekt na temat „ Jesień pełna kolorów” adresowany jest do uczniów w wieku od 3 – 13 lat.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo Profilaktycznym Szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
Termin realizacji:
wrzesień-listopad 2022 r.
Sposoby realizacji:
zajęcia edukacyjno – wychowawcze.
Plan realizacji projektu:
Zagadnienie
Dary jesieni
Tematyka
1. Jesień w ogrodzie i sadzie - poznajemy owoce i warzyw ich wartości odżywcze i sposoby przygotowania do spożycia.
2. Na grzyby, kasztany, szyszki, jarzębinę , liście i żołędzie ….-spacer do lasu.
Metody Pracy
• Zabawy integrujące grupę.
• Rozmowy tematyczne.
• Zajęcia plastyczne (orgiami, malowanie farbami, kredkami, wyklejanki, plastelinowe rzeźby, prace z użyciem liści, szyszek oraz innych materiałów przyrodniczych).
• Burza mózgów.
• Pokazy multimedialne.
• Quiz wiedzy.
Zagadnienie
Jesienne ciekawostki.
Tematyka
1. Jesienne zjawiska pogodowe.
2. Barwy jesieni.
3. W świecie owadów, ptaków i zwierząt -przygotowania do zimy.
Metody Pracy
• Zabawy ćwiczące pamięć, logiczne myślenie.
• Rozmowy tematyczne.
• Zajęcia plastyczne (origami płaskie, przestrzenne, kolaż, rysunek kredką, wyklejanki).
• Burza mózgów.
• Pokaz multimedialny.
• Quiz na temat: „Jesienne ciekawostki”
Zagadnienie
Jesienne dekoracje ;
1. Dekorowanie pomieszczeń szkolnych z wykorzystaniem darów jesieni i tematycznych prac plastycznych
2. Przygotowanie naturalnej biżuterii.
Zagadnienie
Jesień w poezji i piosence:
1.Układanie wierszy o jesieni.
2. Nauka piosenek o tematyce jesiennej
Metody pracy:
• Metody oparte na słowie.
• Metody oparte na obserwacji.
• Metody oparte na praktycznej działalności uczniów.
• Metody aktywizujące.
Formy pracy:
Praca w grupach i indywidualna.
Techniki pracy:
1. Czytanie tekstów, rozmowy.
2. Aktywne słuchanie.
3. Swobodne wypowiedzi.
4. Praca z komputerem.
5. Zajęcia plastyczne.
6. Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek, rozrywek interaktywnych.
7. Gry dydaktyczne.
10. Quizy tematyczne.
11. Prezentacje multimedialne.
Pomoce dydaktyczne:
a) różnorodne środki plastyczne (bloki rysunkowe, papier kolorowy, materiały zdobnicze, plastelina, farby)
b) komputery,
c) liście, szyszki, trawy, kasztany, żołędzie, jarzębina , mech, owoce, warzywa,
d) zdjęcia, plansze, książki,
Ewaluacja i prezentacja projektu.
Ewaluacja końcowa
a) Prezentacja multimedialna.
b) Wystawa prac plastycznych .
c) Album jesienny.
Wymiana informacji ze szkołą w Hiszpanii oraz przesyłanie wykonanych materiałów odbywać się będzie za pomocą poczty elektronicznej i tradycyjnej.