język polski

Klasa V

ZASADY SAMODZIELNEJ PRACY

  • Zadania wykonujcie w zeszycie przedmiotowym do j. polskiego
  • Po powrocie do szkół zadania zostaną sprawdzone i omówione
  • Postarajcie się o systematyczność i rzetelność w wykonywaniu zadań

Powodzenia! 

 

1. Powtórz informacje o komiksie J. Christy pt. „Kajko i Kokosz”. Omówiliśmy już lekturę, więc (tak, jak zapowiadałam) napiszecie sprawdzian. Przypomnij sobie:

  • Plan wydarzeń
  • Opis postaci komiksu (Kajko, Kokosz, Mirmił, Lubawa, Jaga, Łamignat, Hegemon)
  • Język komiksu (to, co macie w zeszytach) np. jak zapisujemy wypowiedzi bohaterów, ich myśli
  • Opis historii, która Cię rozbawiła

2. Pamiętaj o pracy domowej. Polegała ona na stworzeniu własnego komiksu. Praca będzie podlegała ocenie. Postaraj się wykonać ją jak najlepiej J Polecenie macie w zeszytach.

3. Pamiętaj o pracy domowej o zaimku

 

Lekcja

Temat: Przypomnienie wiadomości o odmiennych częściach mowy.

4. Utrwal wiadomości o odmiennych częściach mowy: CZASOWNIK, LICZEBNIK, RZECZWONIK, PRZYMIOTNIK, ZAIMEK.

Co powtórzyć?

  • co nazywa dana część mowy, na jakie pytania odpowiada, przez co się odmienia, przykłady, pisownia z „nie”

 

 

 

W zeszycie sporządź notatkę (w formie tabeli), w której podsumujesz informacje o odmiennych częściach mowy.

 

Odmienna cześć mowy

Pytania

Odmienia się przez…

Pisownia z „nie”

Przykłady (5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. W ZESZYCIE rozwiąż poniższy sprawdzian, w którym utrwalisz sobie informacje o częściach mowy (zapisz PYTANIA I ODPOWIEDZI!)

1.Na jakie pytania odpowiadają:
a)czasowniki........................................
b)rzeczowniki........................................
c)przymiotniki........................................
d)przysłówki........................................
2.Napisz, jakie rodzaje liczebników poznałeś i dopisz do nich po dwa przykłady:
a)........................................ ........................................
b) ....................................... ........................................
c) ........................................ ........................................
d)........................................ ........................................
3.Z podanego tekstu wybierz poznane części mowy.
Mała Kasia bardzo lubi lody śmietankowe. Wczoraj zjadła cztery kubeczki czekoladowych i dzisiaj boli ją gardło. Nie pierwszy raz tak postąpiła. Martwi się, ponieważ mama nie pozwoli jej jutro iść do koleżanki Ewy. Miały fantastyczne plany. Chciały iść pozjeżdżać na sankach.

czasowniki- ........................................ rzeczownik-........................................
przymiotniki-........................................
przysłówki-........................................ liczebniki-........................................

4.Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej wyrażenie „czerwone jabłko”.
Napisz pełne nazwy przypadków.
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................

5.Dopisz formę celownika liczby mnogiej do następujących rzeczowników:
krowa - .............................. teczka-................................ parasolka-.......................................
wiadra- ................................. komputery- ..................................... koty -........................

6.Do podanych liczebników głównych dopisz pokrewne liczebniki porządkowe:
pięć - ......................................., trzy - ........................................
siedem - ...................................., jeden- ........................................

7. Napisz, jaka to część mowy i dopisz, w jakim rodzaju występuje:
spała- ........................................, dziecko-........................................,
tańczyliśmy- ........................................, piłka-........................................,
rękaw- ........................................, czytało-........................................

8. Uzupełnij tekst przymiotnikami w odpowiedniej formie.
Wiewiórka to ........................... (śliczny) stworzonko.
Jest bardzo ...........................(zwinny).
Kiedy widzi grupę ........................................(mały) przedszkolaków, chowa się.
To ..............................(mały) i ........................................(niepozorny) zwierzątko lubi, kiedy karmi się je ........................................(laskowy) orzechami.

9.Z podanego tekstu wypisz czasowniki w formie osobowej i określ ich: osobę, liczbę, czas.
Jutro idziemy na sanki. Weźmiemy ze sobą kanapki, herbatę i ciastka. Zabawimy tam do wieczora, ponieważ bardzo lubimy zimowe zabawy. Dzisiaj przygotowujemy się do zabawy. Tola sprawdza, gdzie schowała łyżwy.
........................................
10.Zapisz słownie liczebniki podane w nawiasach:
a)ile? (5)........................................ dzieci,
b)ilu? (12) ........................................chłopców,
c)który z kolei? (4) ........................................samochód,
d)która z kolei? (7)........................................książka,
e)ile? (9) ....................................dziewczynek,
f)ile? (3/5) ........................................szklanki cukru.

11.Nazwij części mowy w podanym zdaniu.
Uczniowie piszą dzisiaj trzeci łatwy sprawdzian gramatyczny.

uczniowie-................................
piszą-...................................
dzisiaj-.................................
trzeci-.................................
łatwy-.................................
sprawdzian-............................
gramatyczny-...........................

12. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki:
mądry -................................
ciepły-...................................
słaby-........................................
biały-........................................

13. Odmień rzeczownik „kot” przez przypadki i oddziel końcówkę od tematu:

L.p. L.m.
...................... .........................
...................... .........................
...................... .........................
...................... .........................
...................... .........................
....................... .........................
....................... .........................

 

Lekcja

Temat: Utrwalenie wiadomości o zasadach tworzenia opowiadania z dialogiem.

1. Przepisz:

Podstawowe zasady tworzenia dialogów

  • Kwestie dialogowe każdego bohatera rozpoczynaj od nowej linii.
  • Wypowiedź dialogową zawsze zaczynaj od myślnika (pauzy dialogowej).
  • Wypowiedzi narratora w dialogu odnoszące się do mówienia (np. powiedział, odparł, krzyknął, wtrącił, szepnął, stwierdził) pisze się po myślniku i z małej litery (w takim przypadku przed myślnikiem nie stawia się kropki). Jeżeli postać kontynuuje wypowiedź, po narratorze dialog rozpoczyna się od myślnika bez przechodzenia do nowej linii.
  • Narracja w dialogu zakończona kropką powoduje, że dalszy ciąg dialogu rozpoczyna się wielką literą.

PRZYKŁAD POPRAWNIE UŻYTEGO DIALOGU:

Monika zawsze była kłótliwa.
– Wiesz, że nigdy nie lubiłam Marka – powiedziała. – Zawsze mi coś w nim nie pasowało.
– Co ty nie powiesz? – wtrącił ironicznie Tomek.
– Jest idiotą! – krzyknęła Monika. – Co ty w nim takiego widzisz? – zapytała.
– Jest po prostu uczciwy. Zawsze potrafi się zachować jak dobry przyjaciel. A ty – ciągnął Tomek – po prostu nie poznałaś go tak jak ja.
– Chciałam poznać. – Przypomniała sobie trudne początki ich znajomości.
– Wiem – przerwał Tomek – że nie było wam łatwo.

2. Opisz dalsze losy Stasia i Nel z powieści H. Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”. Napisz opowiadanie, w którym wprowadzisz dialog. Pamiętaj o poprawnym zapisie tej formy wypowiedzi. Pamiętaj po podziale tekstu na: wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

Zadania dodatkowe:

  1. Tak, jak zapowiadałam kolejną lekturą, którą omówimy to „Tajemniczy ogród” France Hodgson Burnett. W miarę możliwości proszę o przeczytanie lektury.
  2. Obejrzyj ekranizację powieści „Tajemniczy ogród”. Link do filmu: https://www.cda.pl/video/2815696fd

 

 matematyka

 

- utrwalić rachunki pamięciowe rozwiązując z podręcznika zadania: 1, 2, 10 i 11 ze stron15-17,

 - powtórzyć zależności między jednostkami długości i jednostkami masy oraz rozwiązać zadanie 24       z podręcznika ze strony 19,

 - przypomnieć zasady kolejności działań i rozwiązać zadania 11 i 12 ze strony 248,

 - utrwalić działania pisemne rozwiązując zadania z podręcznika:  14, 15, 19, 22 ze stron 248-249,

 - przypomnieć definicję dzielników liczby oraz rozwiązać zadania: 25 i 28 ze strony 249,

 - przypomnieć poznane cechy podzielności liczb (strona 49-51 podręcznik) oraz rozwiązać zadanie 29 ze strony 249,

 - przeczytać temat ze strony 57-58 oraz rozwiązać zadanie 1 ze strony 58 i zadanie 9 ze strony 59,

 - przypomnieć zasady wykonywania działań na ułamkach zwykłych oraz rozwiązać zadania: 59, 60, 63, 65, 70 ze strony 252-253,

 -  powtórzyć do sprawdzianu wiadomości z geometrii ( położenie prostych na płaszczyźnie, rodzaje      i miary kątów, kąty przyległe i wierzchołkowe, rodzaje trójkątów, rodzaje i własności czworokątów, miary kątów w czworokątach).

  Zapisz w zeszycie rozwiązania zadań.


 język angielski

 

1.Podręcznik strona 46 i 47- utrwalenie słownictwa z rozdziału 3 (wykonać w zeszycie przedmiotowym).

 

2.Przeczytać opisy sławnych osób oraz zrobić opis jednej wybranej słynnej osoby – wzór w podręczniku  Mini project str.47


informatyka

 

  • zapoznać się z działem 4.1, książka str. od 102 do 110. Obejrzeć poniższy film edukacyjny:

 

https://www.youtube.com/watch?v=evzH7dYU11E

 

       Dla osób chętnych referat- temat do wyboru:

 

       - "Wpływ gier na rozwój uczniów- plusy, minusy"

 

       - "Gry komputerowe, cechy, możliwosci, zagrożenia"


plastyka 

Wykonanie bądź dokończenie prac plastycznych, które nie zostały dostarczone do zaliczenia w wyznaczonym czasie. 


muzyka

Utrwalenie wiadomości o instrumentach strunowych


historia

1. Utrwal raz jeszcze wiadomści do sprawdzianu z rozdziału czwartego - Początki średniowiecza. Sprawdzian odbędzie się po waszym powrocie do szkoły.

2. Przeczytaj temat lekcji z rodziału piątego - System feudalny, zapisz go w zeszycie.

3. Odpowiedz pisemnie w zeszycie na polecenie numer 1 i nr 4 ze strony 135 z podręcznika.

4. Przeczytaj temat Epoka rycerzy. Odpowiedz pisemnie w zeszycie na polecenie numer 1, 2 i 3 ze strony 139 podręcznika.


biologia

 Wykonaj w formie notatki w zeszycie ćwiczenia ze strony 97, 101, 105 oraz 109 z podręcznika.


geografia

 Zapisz w zeszycie  rozwiązania zadań ,,Sprawdź się!”  strona 99-100 z podręcznika. Ewentualna poprawa ostatniej kartkówki odbędzie się po powrocie uczniów do szkół.


technika

Wykonaj szkic techniczny dowolnego przedmiotu na kartce papieru milimetrowego.


wychowanie fizyczne

 W związku z czasową przerwa od szkoły ( to nie są ferie ) zalecam, aby każdy w swoim zakresie pamiętał  o ruchu. Podczas dni w których zaplanowane są zajęcia wychowania fizycznego uczniowie klas IV- VIII wykonują:

 - 20 pajacyków,                

 - 20 przysiadów,

 - 20 brzuszków,

 - 10 minut marszu w miejscu,

 + trening wykonany z youtuba np. „ Mel B- 20 minutowy trening całego ciała.  Po przyjściu do szkoły zaplanowane są testy na gibkość dlatego po ćwiczeniach pamiętamy o rozciąganiu. Dodatkowo proszę klasy IV-V-VI-VII-VIII o zapoznanie się z przepisami piłki siatkowej(tj. wymiary boiska, ile trwa mecz, ilu jest zawodników podczas meczu, na jakiej wysokości wisi siatka, kto to jest libero?) zachęcam również do obejrzenia meczu piłki siatkowej. Klasy które nie prezentowały układów tanecznych na lekcji wychowania fizycznego ( IV-V-VIII) proszę o przygotowanie krótkich układów tanecznych.


religia

 

  1. Narysuj w zeszycie jak Pan Jezus był kuszony przez szatana (ilustracja do kuszenia) zobacz podręcznik str. 100 –(tekst Łk4,1-13).
  2. Przeczytaj tekst nr 45 – str. 102 – 103. Przepisz do zeszytu – Zapamiętaj; ćwiczenia dowolne nr 45.
  3. Przeczytaj tekst nr 46 – str. 104 – 105, przepisz do zeszytu – Zapamiętaj. Zad. 1, str.105 – podręcznik.
  4. Ćwiczenia dowolne do wyboru – nr 46.