język polski
ZASADY SAMODZIELNEJ PRACY
- Zadania wykonujcie w zeszycie przedmiotowym do j. polskiego
- Po powrocie do szkół zadania zostaną sprawdzone i omówione
- Postarajcie się o systematyczność i rzetelność w wykonywaniu zadań
Powodzenia!
1. Powtórz informacje o komiksie J. Christy pt. „Kajko i Kokosz”. Omówiliśmy już lekturę, więc (tak, jak zapowiadałam) napiszecie sprawdzian. Przypomnij sobie:
- Plan wydarzeń
- Opis postaci komiksu (Kajko, Kokosz, Mirmił, Lubawa, Jaga, Łamignat, Hegemon)
- Język komiksu (to, co macie w zeszytach) np. jak zapisujemy wypowiedzi bohaterów, ich myśli
2. Pamiętaj o pracy domowej. Polegała ona na stworzeniu własnego komiksu. Praca będzie podlegała ocenie. Postaraj się wykonać ją jak najlepiej J Polecenie macie w zeszytach.
3. Pamiętaj o pracy domowej z zeszytu ćwiczeń (obraz poetyki)
TEMAT I
Lekcja
Temat: Obraz poetycki – przypomnienie.
Podręcznik, str. 188-189
1. Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych: „złapać kogoś na gorącym uczynku”, „puścić parę z ust”, „wziąć kogoś w krzyżowy ogień pytań”.
2. Przepisz notatkę:
W utworze „Czajnik” Zbigniewa Rossy została przedstawiona zwykła, codzienna sytuacja parzenia herbaty. Osoba opisująca zdarzenie ukazuje siebie, gdy wlewa wodę do czajnika, niecierpliwi się i czeka, aż zawrze woda. Mówi o tym tak, jakby opisane czynności były niezwykłe (miały inne znaczenie).
3. [zad. 3, str. 189]
Wyobraź sobie jakąś domową czynność, np. W sobotnie popołudnie wyjęłam/wyjąłem z szafy odkurzacz… Opowiedz o niej tak, jakby odkurzacz ożył lub nabył niezwykłych cech, umiejętności. Praca powinna liczyć co najmniej 15 zdań.
Lekcja
Temat: Chcemy czytać i rozumieć – ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.
1. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na zamieszczone poniżej pytania. (w zeszycie zapisz pytanie i odpowiedź)
TEST CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM (kl. IV)
Była sobie raz kobieta, która miała trzy córki. Pracowała i w dzień, i w nocy, byle je wszystkie nakarmić i przyodziać porządnie.
Wyrosły trzy dziewczynki zwinne jak jaskółki, a śliczne niby księżyc w pełni. Jedna po drugiej powychodziły za mąż i odjechały. Matka została sama.
Minęło kilka lat. Stara matka ciężko zachorowała, a nikogo przy niej nie było, tylko przyjaciółka, ruda wiewióreczka, zaglądała do niej przez okno. Więc staruszka poprosiła wiewiórkę:
- Powiedz córkom, moja miła, żeby co prędzej do mnie przyjechały, bo jestem bardzo, bardzo chora i samotna.
- Oj – westchnęła najstarsza córka, kiedy wiewiórka powiedziała jej smutną nowinę – oj! Chętnie bym pojechała do matki, ale widzisz, że jestem zajęta. Muszę najpierw wyczyścić te dwie mosiężne misy.
- Musisz wyczyścić dwie misy? – rozgniewała się wiewiórka. – Nie chcesz od nich odejść do matki? Kiedy tak, to już nigdy z nimi się nie rozłączysz.
Misy nagle skoczyły ze stołu, chwyciły najstarszą córkę jedna od przodu, a druga od
tyłu i przewróciły ją na ziemię. Najstarsza córka zamieniła się w żółwia.
Wiewiórka zastukała do drugiej córki.
- Oj – odpowiedziała córka – pojechałabym do matki natychmiast, ale widzisz, ile mam roboty. Muszę te wszystkie pasma wełny utkać na jutrzejszy jarmark. Pojadę później.
- Kiedy tak, to będziesz tkała i tkała przez całe życie – odpowiedziała wiewiórka.
Druga córka zamieniła się w pająka.
Najmłodsza właśnie miesiła ciasto, kiedy wiewiórka do niej zastukała i powiedziała:
- Twoja matka cię woła, bo jest bardzo chora i samotna.
Córka nie odpowiedziała ani słowa, nie obejrzała się nawet na ciasto ani nie obtarła rąk, tylko tak jak stała, pobiegła do swojej chorej matki przez góry i lasy.
- Będziesz zawsze ludziom przynosiła słodycz i wesele, moje dobre, drogie dziecko – powiedziała wiewiórka. – Ludzie będą cię kochali i zaopiekują się tobą, twoimi dziećmi, wnukami i prawnukami.
Tak się stało. Trzecia córka żyła jeszcze długo z matką staruszką, która wróciła do zdrowia przy troskliwej córce. A kiedy matka umarła i dobra córka z kolei się zestarzała, to wcale nie umarła, tylko zamieniała się w złotą pszczołę.
Przez całe lato pszczoła zbiera miód, a jej łapki są zawsze w słodkim cieście. Za to zimą, kiedy dookoła mróz i śnieg, pszczółka śpi sobie spokojnie w ciepłym ulu, a gdy się obudzi – je słodki miód i cukier.
Trzy córki [w:] M. Niklewiczowa (oprac.) Bajarka opowiada. Zbiór baśni całego świata
- Ile córek miała kobieta? (1p)
a) dwie;
b) trzy;
c) cztery;
d) jedną.
- Kto zaglądał do chorej staruszki? (1p)
a) lisiczka;
b) ptaszki;
c) wiewiórka;
d) dzięcioł.
- O co staruszka poprosiła swoją rudą przyjaciółkę? (1p)
a) o sprowadzenie córek;
b) o przyniesienie orzechów;
c) o czyste ubranie;
d) o to, żeby dotrzymała jej towarzystwa.
- Co stało się z najstarszą córką? (1p)
a) wpadła do garnka i poparzyła się;
b) zamieniła się w pająka;
c) pobiegła do matki;
d) wiewiórka zamieniła ją w żółwia.
- Dlaczego druga córka została ukarana? (1p)
a) bo upiekła niesmaczny chleb;
b) bo nie chciała przestać tkać;
c) bo nie doczyściła misek;
d) bo źle potraktowała wiewiórkę.
- W jaki sposób i dlaczego została nagrodzona najmłodsza córka? (4p)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- Kiedy umarła staruszka? (1p)
a) zanim przyszła do niej najmłodsza córka;
b) tuż po przybyciu córki;
c) zaraz po tym, jak wiewiórka wyruszyła do córek;
d) wyzdrowiała i dożyła późnej starości.
- Co pszczoła robi latem? (1p)
a) śpi;
b) je miód;
c) zbiera miód;
d) robi ciasto.
Lekcja
Temat: DYKTANDO ORTOGRAFICZNE
1. Uzupełnij luki i przepisz dyktando o zeszytu
Wielu… …rzyjaci…ł miał wr…bel J…lek, kt…ry t…ż przy leśnicz…wce miał mieszkanie. P…yjaciele odwiedzali go tł…mnie, zwłaszcza gdy leśniczy jadł śniadanie. W…ucał dla wr…belka do karmnika okr…chy, więc l…biły J…lka wszystkie łakomcz…chy. M…wił nasz wr…belek, że taki… p…yjaci…ł nikt nie ma, jaka d…ża Ziemia. Wkr…tce w leśnicz…wce …ci…ło i …milkły jej mieszkańc…w głosy, bo rodzina leśniczego wyjechała na wczasy. Brak…je j…ż okruch…w po s…tym śniadaniu, a wr…bek m…gł zapomnieć o ptak…w częstowaniu. Gr…pa dru…ów się pomału wykr…szała i gł…d w brz…szku mu zab…rczał, bo rodzina leśniczego nie wracała. Tylko jedna s…jka wcią… p…ylatywała. Na…czyła go polować na m…chy i nie zapomniała o wr…bla obiedzie.
Prawdziwy… p…yjaci…ł poznajemy w biedzie.
CO PRZECZYTAĆ?
Kolejną lekturą, którą omówimy to: „Charlie i fabryka czekolady”. W miarę możliwości proszę o przeczytanie lektury.
Zachęcam do zobaczenia ekranizacji książki. Porozmawiamy o niej na lekcji.
Link do filmu: https://www.cda.pl/video/235248051
matematyka
- powtórzyć tabliczkę mnożenia i dzielenia ( rozwiązać zadania z podręcznika: zadanie 1 ze strony 19, zadanie 1 ze strony 22),
- powtórzyć kolejność wykonywania działań oraz rozwiązać zadanie 19 i 20 ze strony 240
z podręcznika,
- rozwiązać zadania z podręcznika: 3,5,6,7, 10, 11 ze strony 62,
- powtórzyć zależności między jednostkami długości i rozwiązać zadania z podręcznika: zadanie 33
ze strony 241 oraz zadanie 4 ze strony 71,
- powtórzyć zależności między jednostkami masy i rozwiązać zadania z podręcznika: zadanie 1
ze strony 242 oraz zadanie 4 ze strony 75,
- utrwalić działania pisemne rozwiązując zadania z podręcznika: 42 i 45 ze strony 242 oraz 50 i 57
ze strony 243,
- powtórzyć wiadomości z geometrii (definicje: prosta, półprosta, odcinek; rysowanie prostych równoległych i prostopadłych; rodzaje kątów),
- rozwiązać zadania z podręcznika: 61 i 62 ze strony 244,
- przeczytać ze zrozumieniem materiał z podręcznika ze stron: 152, 153, 156, 158, 160.
Zapisz w zeszycie rozwiązania zadań.
język angielski
1.Powtórzyć i utrwalić odmianę czasownika Have got (mieć)-forma twierdząca
zeszyt przedmiotowy
2.Utrwalić dni tygodnia, nazwy przedmiotów nauczania oraz określanie czasu (podawanie godzin)-podręcznik strona 42 i 43.
3.Powtórzyć nazwy przedmiotów codziennego użytku-podręcznik str.44
4.Zapoznać się ze słownictwem dotyczącym artykułów spożywczych-podręcznik str.46
5.Przeczytać dialog-str.46 oraz zrobić zadania w zeszycie ćwiczeń na stronie 34
6.Narysować na kartce A4 zawartość idealnego pudełka śniadaniowego (str.47 w podręczniku podany jest przykład)
informatyka
Zapoznać się z działem 3.1 (wstęp do internetu)-ksiązka str. od 50 do 55- zrobić notatkę "co to jest internet, krótka historia i korzyści z sieci". Wykonać zad 2. str.56 - zadanie przesłać na maila bigosedyta@outlook.com
tehnika
Praca praktyczna "makieta skrzyżowania" sposób wykonania strona 58,59 z podręcznika "Jak to działa" klasa IV.
plastyka
Wykonanie bądź dokończenie prac plastycznych, które nie zostały dostarczone do zaliczenia w wyznaczonym czasie.
muzyka
Utrwalenie wiadomości o instrumentach perkusyjnych.
historia
1. Utrwal raz jeszcze wiadomości z rozdziału trzeciego - Wojny i upadek Rzeczypospolitej. Sprawdzian odbędzie się po waszym powrocie do szkoły.
2. Przeczytaj temat z rodziału czwartego - Józef Piłsudski i niepodległa Polska, zapisz go w zeszycie. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 1 i 2 ze strony 70, ćwiczenie 4, 5, 6, 7 ze strony 71 i 8 ze strony 72.
przyroda
Wykonaj w formie notatki w zeszycie następujące zadania z podręcznika:
- Zadanie 1, 2, 3 strona 140
- Zadanie 6 strona 143
- Zadanie 1 oraz 4 strona 146
- Zadanie 4 strona 150
wychowanie fizyczne
W związku z czasową przerwa od szkoły ( to nie są ferie ) zalecam, aby każdy w swoim zakresie pamiętał o ruchu. Podczas dni w których zaplanowane są zajęcia wychowania fizycznego uczniowie klas IV- VIII wykonują:
- 20 pajacyków,
- 20 przysiadów,
- 20 brzuszków,
- 10 minut marszu w miejscu,
+ trening wykonany z youtuba np. „ Mel B- 20 minutowy trening całego ciała. Po przyjściu do szkoły zaplanowane są testy na gibkość dlatego po ćwiczeniach pamiętamy o rozciąganiu. Dodatkowo proszę klasy IV-V-VI-VII-VIII o zapoznanie się z przepisami piłki siatkowej(tj. wymiary boiska, ile trwa mecz, ilu jest zawodników podczas meczu, na jakiej wysokości wisi siatka, kto to jest libero?) zachęcam również do obejrzenia meczu piłki siatkowej. Klasy które nie prezentowały układów tanecznych na lekcji wychowania fizycznego ( IV-V-VIII) proszę o przygotowanie krótkich układów tanecznych.
religia
- Utrwal modlitwę „Anioł Pański” – str. 65 – podręcznik.
- Narysuj w zeszycie jak Pan Jezus był kuszony przez szatana (ilustracja do kuszenia) zobacz podręcznik str. 96 –(tekst Mt 4, 1 – 11).
- Przeczytaj tekst ze str. 98 – 99 – podręcznik, przepisz do zeszytu zapamiętaj i naucz się na pamięć. W ćwiczeniach zrób zadanie 1, 2 i 5 – pozostałe dla chętnych str.86 – 87.
- Przeczytaj tekst ze str. 100 – 101 – przepisz do zeszytu zapamiętaj. W ćwiczeniach zrób zad. 1, 2 i 3 – str. 88-89.