Projekt "Learn to Teach"

 
Nam dorosłym trudno  sobie przypomnieć, jak to było  kiedy byliśmy dziećmi.  Z naszej perspektywy dzieci wydają się małe i kruche – dlatego zwykle odczuwamy potrzebę chronienia ich pod każdym względem. Ale co, jeśli zostawimy im swobodę samodzielnego odkrywania świata? W końcu nauka poprzez działanie jest najlepszą metodą….
 
Od października 2019  roku Publiczna Szkoła Podstawowa w Krzeszowie Górnym  realizuje  projekt „Learn to Teach” współfinansowany  ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
 
W ramach realizacji  projektu osiem nauczycielek wzięło udział w dwóch kursach w Bolonii we Włoszech.
 
Pierwsza grupa nauczycieli wyjechała w terminie od  06-12 lutego 2022r.  Nauczycielki wzięły   udział w kursie „Gamification and Game Based Learning in Education” w Bolonii. Panie Edyta Igras, Aneta Dzieciuch, Gabriela Szaczkowska i Paulina Dziewa oraz nauczyciele z innych europejskich państw podczas tygodniowych zajęć zgłębiali wiedzę na temat stosowania gier i grywalizacji w edukacji. Poza teorią uczestnicy mieli okazję poznać nowe sposoby wykorzystywania najbardziej tradycyjnych gier, aby zmienić proces uczenia się. Zapoznali się również z nowoczesnymi narzędziami online, które są w stanie znacząco poprawić zaangażowanie uczniów w klasie. Tydzień w Bolonii to również poznanie nowej kultury, zabytków oraz słynnej włoskiej kuchni. 
 
W dniach  01-07 maja 2022r . kolejna grupa nauczycieli  wzięła udział międzynarodowym kursie „ The Best for Preschool Teachers” . Panie Barbara Demidowska,  Joanna Kasprzyk, Edyta Bigos i Jadwiga Koguc-Borges miały okazję poznać nowe systemy i metody pracy z uczniami oraz kulturę Włoch. Oprócz nauczycieli z   Polski uczestnikami kursu byli także nauczyciele z  Litwy, Islandii i Hiszpanii. Kurs rozpoczął się od „przełamania lodów” i ustalenia oczekiwań uczestników.  Nauczyciele mieli okazję zaprezentować swoje szkoły i systemy,  którymi pracują jednocześnie poznając włoski  system edukacji. To dało  im wgląd w to, jakimi systemami  pracują w swoich  krajach i jakie doświadczenie może zaoferować każdy z nich.
Uczestnicy kursu odwiedzili także  Centrum Loris Malaguzzi w  Reggio Emilia,  gdzie ekspert oprowadził ich po wspaniałych wystawach tego Centrum. Poznali  historię,  materiały, projekty  i doświadczenia, które sprawiają, że podejście Reggio Emilia jest wyjątkowe na świecie.
Grupa nauczycieli zagłębiła się także w metodę Montessori, filozofię i pedagogikę opracowaną na początku XIX wieku  przez lekarkę Marię Montessori. Spotkanie z przedstawicielem przedszkola Montessori w Bolonii  pogłębiło ich wiedzę na temat  tego, jak mogą wyglądać lekcje oparte na uczeniu się poprzez doświadczenie. Rozmowa z kimś, kto pracuje  tą metodą, była korzystna, ponieważ pozwoliła wyobrazić sobie, jak wdrożyć praktyki inspirowane Montessori w innych warunkach szkolnych.
Kolejną atrakcją kursu była wizyta w przedszkolu , które praktykuje edukację na zewnątrz. Nauczyciele tego przedszkola  oprowadzili uczestników kursu  po okolicy, gdzie na chwilę mogli doświadczyć cudu nauki poza klasą.
 
Tygodniowy pobyt we Włoszech nie tylko zgłębił wiedzę  Pań na temat metod , form pracy i systemów edukacji w różnych krajach, ale poszerzył zasób wiadomości na temat kultury Włoch.
 
Nauczycielki  wróciły  do domu z głową pełną pomysłów i motywacją do realizacji tego, czego się nauczyły.